Egy festő ismerősöm az éppen készülő, de nem túl jól sikerült festményemet nézegetve azt mondta, hogy egy jó keret akár 70%-ot is javíthat bármelyik képen. Nem vigasztalt meg, pedig csak viccnek szánta, és bizony van igazság benne. Persze igazából ez nem mérhető így és főleg ilyen pontosan, hiszen azért itt is számít az egyéni ízlés. De az való igaz, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy milyen keretet választunk a megvásárolt képhez. Ma már annyiféle keretléc között válogathatunk, hogy a bőség zavarában hajlamosak vagyunk elcsábulni és választani egy szép keretet önmagáért, ami aztán agyoncsapja a szívünknek kedves képet.
Hogyan válasszunk, milyen szempontokat vegyünk figyelembe, amikor egy csupasz festményhez magunk választunk keretet?
Betérve egy keretező műhelybe nem győzzük kapkodni a fejünket, annyiféle keret van a bemutató falon. Ha készséges eladóval találkozunk, akkor meg végképp eltévedhetünk, hiszen neki elsősorban az eladás a lényeg és bár egy ilyen helyen bízhatunk valamelyest abban, hogy hozzáértővel van dolgunk, azért ne hagyjuk magunkat feltétlenül befolyásolni.
A kép nyilván velünk van egy ilyen helyzetben, másképpen nem is szabad keretet vásárolni. Egyrészt azért, mert hiába mértük le a képet, járhatunk úgy, hogy nem fér be a kertbe, vagy éppen kiesik belőle. Másrészt látnunk kell, hogy mutat a keret és a kép együtt. Ehhez elég az is, ha egy-egy oldalához odafogunk egy darab kiválasztott - lehetőleg saroknak összerakott – mintát. Így már nagy biztossággal meg tudjuk állapítani, hogy a keret segíti-e, vagy nem a képet érvényesülni, élni.
Általánosságban annyi mondható, hogy sötét tónusú képhez ne válasszunk sötét keretet és ugyanígy világos képhez sem választunk fehér keretet. Persze vannak kivételek és mindez nem jelenti azt sem, hogy feltétlenül kontrasztban kell gondolkodnunk.
A legfontosabb, hogy a képhez válasszunk keretet, ne a keretért önmagáért, és véletlenül sem a bútorhoz, vagy függönyhöz. Nem baj, ha ezekre is gondolunk válogatás közben, de a narancs függönynek semmi köze a kép keretéhez.
Akkor választunk jó keretet, ha a képre nézve a keret fel sem tűnik. Akkor jó a keret, ha él benne a kép, ha azt érezzük, mint amikor csupaszon megvásároltuk a festményt.
Az alábbi példán láthatjuk, hogy ugyanaz a kép hogyan viselkedik egy világos és egy sötét keretben.
Drága egy képet megvásárolni és drága bekereteztetni is. Így aztán azt tanácsolom, hogy jól gondoljuk meg, mire adjuk ki a pénzünket, hiszen egy alkotást nem egy hétre vásárolunk.